kommentar 0

Jag kandiderar till Europaparlamentet 2024

Den 18 maj 2022 publicerades en debattartikel av mig i SvD, om det då nylanserade lagförslaget kallat Chat control (begreppet för övrigt myntat av tyske piratpartisten, juristen och EU-parlamentarikern Patrick Breyer).

Det var den första av sitt slag som publicerades i svensk media (vad jag vet). Ylva Johansson själv svarade med en replik (tom på innehåll).

Kort efter det drog det igång. Bahnhof uppmärksammade, Mullvad uppmärksammade, såg katastrofen och gjorde en heroisk satsning på en stor kampanj mot förslaget. Hela IT-säkerhetsbranchen vaknade, sedan ledarsidorna. Under våren 2023 samlade jag en grupp motståndare från skilda politiska läger och brancher i en signalgrupp vilken har varit kärnan till koordinering av demonstrationer, kunskapsdelning och support.

I september 2023 läckte vi regeringens ställning samma vecka som Ministerrådets omröstningen om chat control. Dagar innan omröstningen blev den inställd, och rådet står fortfarande idag utan beslut eftersom det finns stor splittring mellan medlemsländernas regeringar.

I EU-parlamentet gjorde Patrick Breyer och Marcel Kolaja (Tjeckiska Piratpartiets Europaparlamentariker och vice partiledare) ett enormt jobb i förhandlingarna och lyckades ena alla grupper i parlamentet bakom ett fullständigt omarbetat lagförslag, ett som både hjälper i kampen mot sexuellt utnyttjande av barn och skyddar alla eu-medborgares rätt till ett privatliv.

Den 7 december 2023 samlades pirater från hela Europa i Bryssel, och när Patrick Breyer stod inför oss och berättade om det politiska arbete de gör riktade han ett särskilt tack till svenska Piratpartiet som lyckats (hans ord) splittra alla de politiska grupperna i parlamentet, och på det sättet banat väg för ett bättre lagförslag.

Varför berättar jag det här? Jo, för politik är komplicerat. Att höras mest är inte alltid samma sak som att faktiskt påverka. Trots att svenska Piratpartiet inte har mandat, och trots att många i Sverige inte ens känner till oss (än) så påverkar vi politiken. Det som krävs är kunskap, samarbete och dedikation, och det har vi.

Med 4 pirater i EU-parlamentet har vi (jag säger vi eftersom piratrörelsen i Europa jobbar tillsammans och med samma mål och värderingar) haft större påverkan än troligtvis någon annan grupp av bara fyra parlamentariker. Men som jag själv våndas över varje dag så räcker det ju inte. Massor av skit passerar igenom EU-maskineriet hela tiden, och den energi vi lagt på att stoppa chat control är energi vi då inte har kunnat lägga på eID-förodningen, European health data space, AI act, Green Deal, och mycket mer.

EU behöver pirater. Den behöver dedikerade politiker som förstår samhällsutvecklingen och prioriterar att skydda och stärka alla EU-medborgares rättigheter och möjligheter. Politiker som lyssnar på både medborgare och experter och värderar öppenhet. Politiker som inte bara är medietränade PR-maskiner utan kan göra skillnad även bakom kulisserna och kan stå för sitt agerande.

Ingen är utan fel, men min ambition är att vara den politikern. Jag kan klara det, men inte själv. Jag behöver ditt stöd.

Såhär kan du hjälpa mig:

– Hör av dig till mig om du vill hjälpa mig i min kampanj: katarina.stensson@piratpartiet.se

– Stötta mig öppet! Det betyder otroligt mycket och ger synlighet som är förtroendebyggande. Uppmana gärna fler att göra samma sak. Vill du ha någon typ av badge, bannerbild, eller något annat typ av material att dela, säg till så försöker vi lösa det.

Donera till partiet! Vi är i ett ekonomiskt underläge mot övriga partier, men lever och växer tack vare våra donatorer. Men valår innebär många extra kostnader, och ju mer pengar vi får in desto mer kan vi göra. Vi redovisar alla större donationer till Kammarkollegiet, och även mindre donationer är transparenta om du väljer att bidra via open collective.

Tillsammans kan vi förändra 💜🏴‍☠️🇪🇺

/Katarina

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.